עריכה שוויונית-מגדרית
המערך להוגנות מגדרית באוניברסיטת חיפה מבקש לקדם את ההוגנות והשוויון בקרב כלל קהילת האוניברסיטה. תהליך זה כולל היבטים רבים, ויש דרכים שונות למימושו – בהן אמצעים מעשיים, כגון קידום שוויון בפועל במסגרות שונות, ולצידם אמצעים עקרוניים, סימבוליים ותרבותיים, כגון הקפדה על שפה מכילה אשר פונה באופן טבעי ומכוון לכלל האוכלוסייה, ללא הטיה מגדרית גנרית ואוטומטית. ההכרה בהוגנות מגדרית לשונית מתפתחת זה מספר שנים וזוכה לשיח ציבורי ער בעולם וגם בישראל, והיא הולכת ומקבלת ביטוי בדרכים שונות גם במוסדות ציבוריים ופורמליים רבים – בהם מוסדות ממשלה, רשויות מקומיות, מוסדות בריאות וגם מוסדות אקדמיים.
בחודשים האחרונים עבדתי בשיתוף עם צוות המערך להוגנות מגדרית באוניברסיטת חיפה, בראשות פרופ' שולמית אלמוג, להטמעת נוסח שוויוני-מגדרית באתר הרשות ללימודים מתקדמים. הרשות נותנת מענה לתלמידות ולתלמידי תארים מתקדמים באוניברסיטה, במטרה להכשיר את דור העתיד של קהילת המחקר בישראל לפיתוח מיומנויות של מצוינות מחקרית, יוזמה, ביטחון מקצועי וחדשנות. לשם השגת כל אלה חשוב לייצר תנאי פתיחה והתפתחות שווים ככל הניתן לכל מי שיבואו בשערי האוניברסיטה, בכל שלבי הלימודים ועד ההשתלבות בסגל המחקר וההוראה. ההקפדה על ניסוחים מכילים ושוויוניים באתר הרשות ללימודים מתקדמים – החל משלב הרישום לתארים השונים, דרך אפשרויות לקבלת מלגות ועד הרכב הוועדות השונות – היא אמצעי נוסף בסל הכלים המאפשר לממש מטרות חשובות אלה.
במהלך הטמעת העריכה השוויונית-מגדרית באתר הרשות ללימודים מתקדמים התבהר כי ניסוחים אלה אינם רק מכילים והוגנים יותר, אלא לעיתים קרובות גם מאפשרים למקד את נוסח הדברים ולצמצם סרבול מיותר, מה שמועיל בדרכים נוספות לקהלי היעד באוניברסיטה ומחוץ לה. יש לציין כי ניסוחים פשוטים, מהודקים וברורים תורמים בפני עצמם לקידום הוגנות ושוויון בקרב אוכלוסיות מגוונות, כיוון שלעיתים קרובות הם מקלים על הבנת ההנחיות ומסגרת העבודה, מצמצמים בלבול ואי-ודאות, ומגבירים את הביטחון להגיש בקשות פורמליות שונות על פי הצורך.
להלן כמה דוגמאות להטמעת ניסוחים שוויוניים-מגדרית באתר הרשות ללימודים מתקדמים:
לפני: מועמד ללימודי תואר שני יירשם באמצעות פורטל ההרשמה המקוון. לאחר ההרשמה תועבר בקשתו לטיפול הוועדה החוגית לתואר שני בחוגים הרלבנטיים. הוועדה החוגית תדון בקבלתו של המועמד בהתאם למסמכיו ותעביר לדיקן ללימודים מתקדמים את המלצתה לקבל את המועמד.
אחרי: ההרשמה ללימודי תואר שני מתבצעת באמצעות פורטל ההרשמה המקוון. לאחר ההרשמה תועבר הבקשה לטיפול הוועדה החוגית לתואר שני בחוגים הרלבנטיים. הוועדה החוגית תדון בקבלה בהתאם למסמכים שהוגשו, ותעביר לדיקן ללימודים מתקדמים את המלצתה.
לפני: תלמיד אשר למד במסלול דו-חוגי או חד-חוגי ולא סיים את כל חובותיו לתואר הראשון, רשאי להירשם ללימודי תואר שני כתלמיד על-תנאי בתנאים הבאים.
אחרי: במקרה שטרם הושלמו כל חובות הלימודים לתואר הראשון במסלול דו-חוגי או חד-חוגי, ניתן להירשם ללימודי תואר שני על-תנאי בתנאים הבאים.
לפני: מענק מיוחד יינתן לתלמיד המסיים את לימודי התואר השני במסלול המואץ למ"א.
אחרי: מענק מיוחד יינתן על סיום לימודי התואר השני במסלול המואץ למ"א.
לסיום, תהליך העריכה השוויונית-מגדרית באתר הרשות ללימודים מתקדמים התגלה כפורה, מעשיר ומשמעותי ביותר, והוא תרם בדרכים שונות ומצטלבות לקידום הוגנות ושוויון בקרב כלל אוכלוסיית האוניברסיטה. כולי תקווה כי מהלך זה יימשך בדרכים אלה ואחרות גם באתרים נוספים ובמוסדות נוספים – בשאיפה לעתיד הוגן ושוויוני לכולנו, ותחושה של הכלה ופנייה אישית בעבור כל איש ואישה בקהילת האוניברסיטה ובחברה בכלל.
אורלי ניטיס יעקובי, עורכת לשון
אורלי ניטיס יעקובי עורכת לשון
להלן מספר הצעות לצורך ניסוח מופחת מטען מגדרי:
ויתור/צמצום השימוש באזכור מגדר
כללית ניתן לצמצם שימוש בזכר יחיד והבטיות גוף בכלל ברוב המקרים מבלי לפגוע במשמעות, כך המשפט יהפוך לאלגנטי וזורם יותר. לדגומא: "מה סוג הכרטיס שאותו הנך מבקש לרכוש?", ניתן לכתוב "יש לבחור את סוג הכרטיס המבוקש".
פנייה שוויונית לגברים ונשים
יש להימנע משימוש בלשון זכר יחיד או רבים בלשון הפניה לקבוצות מעורבות מגדרית. במקרים של קבוצות כאלו יש לפנות במפורש לשני המגדרים וזאת כאשר לא ניתן להשתמש באופציה המייתרת התייחסות לשמות גוף. לדוגמא: במקום לכתוב "ברוכים הבאים" ניתן לכתוב "ברוכות הבאות וברוכים הבאים" .
שמות פועל ופעולה
מה ההטיה המגדרית הכי מתאימה למשפט? ניתן לשים דגש על הפועל או הפעולה עצמה , ולהשמיט את שם הגוף. לדוגמא: הסטודנט יירשם ניתן לכתוב "יש להירשם"/ניתן להירשם/הרשמה"
גוף ראשון
בגוף זכר לצד גוף נקבה אפשר לבחור בגוף ראשון.
שימוש בחלופות משתנות
אין צורך להיצמד לתבנית אחת (שימוש בלוכסן, שימוש בנקודה מגדרית, כפילות) , אפשר ורצוי לגוון בין האפשרויות ולהתאים כל משפט להקשר ולמשמעות אותה נבקש להביע
הנחיה בריבוי
"העובדות והעובדים מתבקשים להגיע לבניין המדרגה" ניתן לכתוב " יש להגיע/אנא הגיעו לבניין המדרגה"